Thursday, June 13, 2013

MAHATHIR - THE GREAT LEADER: IS MUKHRIZ THE LAST LEGACY?



By Dr Mas M Darby
What Malaysia is facing today is unprecedented – an event that has never happened in Malaysia before, where the highest executive power is facing with ‘trust deficit’ from the rakyat and DS Najib's shenanigans have raised concerns amongst Malaysians and global community. 

Tun Mahathir who was the PM of Malaysia for 22 years is standing up to save the nation which is now facing with critical situation under the weak premiership of DS Najib. 

Tun Mahathir is Malaysia’s epitome of progress and prosperity. Tun Mahathir, a leader that is well respected at global front, is a brave and a true Muslim leader who fights for the freedom and rights of small nations like Malaysia, Muslim countries, Developing Countries and the South-South Nations. Under Tun Mahathir premiership, Malaysia boasts one of South-East Asia’s most vibrant economies, as result of decades of industrial growth and political stability. Sadly today, Malaysia suffers the lowest economic growth in South-East Asia. With the plunging currency rate, shrinking foreign direct investment [FDI] into the country, weakening of Malaysia’s future economic prosperity, coupled with uncertainty of political future; Malaysia is facing to becoming a fail nation. No doubt, what Tun Mahathir is doing is more about protecting our nation from the risk of sliding into a full blown crisis.

I agree with Tun Mahathir to call for DS Najib to step down.
As a citizen of Malaysia, Tun Mahathir is doing his rights on Freedom of Speech as stipulated in the Constitution of Malaysia Article 10 Clause 1, and within Clauses (2), (3) and (4) subject to any restriction imposed by any law relating to the security of the Federation; stated that every citizen has the right to freedom of speech and expression. Clearly, Tun Mahathir did not affect and risk the security of Malaysia when he writes and voices his dissatisfaction of the weaknesses and wrongdoings of DS Najib.  Tun Mahathir did not offend any of the clauses against the Sedition Act 1948, since his concern is with regards to the wrong doing of DS Najib, as Prime Minister of Malaysia, as well as against 1MDB; a company – NOT YDP Agong or the Government of Malaysia. In all his writings, he did not at all raised hatred or contempt or to excite dissatisfaction against YDP Agong or the Government of Malaysia. As a responsible citizen who loves his country and has decades of experienced in governing the country, what Tun Mahathir is doing is not about overthrowing a government but about positioning Malaysia back into what she was before, as a great nation. 

Notwithstanding that he received pressure, Tun Mahathir continues to criticize and expose DS Najib wrongdoings, who has abused his position and democracy in the country. 

As a result, his son, Mukhriz was under fire and become the collateral damage in the open war between Tun Mahathir and the current Prime Minister. Mukhriz removal from the Kedah MB office was said to signify an end of Mahathir legacy.  Wrong assumption! His removal and his firm stand to openly reject the offer as Deputy Minister Post, is reflection of his integrity and uncompromising stand against corruption. Such a fine leader is hard to find in Malaysia, today. No doubt, Mukhriz is well supported by the people across the nation. If Tun Mahathir was an injured old tiger, Mukhriz is a growing up lion ready to roar and leap in his struggles and triumphs to lead his army of supporters.

He is a rising star and become the roaring lion in the form of Alexander the Great to carry Tun Mahathir’s legacy. As Alexander the Great himself said "I am not afraid of an army of lions led by a sheep; I am afraid of an army of sheep led by a lion." 

Be very afraid people, be very afraid of that LION!
Indeed, Malaysia needs a new Prime Minister and I strongly believe Mukhriz is Prime Minister in the making!

This Article is dedicated to Tun Dr Mahathir Mohamad, my idol and my beloved leader.


MAHATHIR PEMIMPIN HEBAT: ADAKAH MUKHRIZ LEGASI TERAKHIR?

Apa yang Malaysia sedang hadapi hari ini adalah pertama dalam sejarah - satu peristiwa yang tidak pernah berlaku di Malaysia sebelum ini, di mana kuasa eksekutif tertinggi berdepan dengan defisit kepercayaan dari rakyat dan penipuan-penipuan yang telah menimbulkan kebimbangan dan kegusaran di kalangan rakyat Malaysia dan masyarakat global.

Tun Mahathir yang merupakan PM Malaysia selama 22 tahun berdiri mempertahankan dan cuba  menyelamatkan negara yang kini berdepan dengan keadaan kritikal di bawah Perdana Menteri yang lemah, DS Najib.

Tun Mahathir adalah lambang kemajuan dan kemakmuran Malaysia. Tun Mahathir, seorang pemimpin yang dihormati di peringkat global, adalah seorang yang berani dan pemimpin Islam sejati yang berjuang untuk kebebasan dan hak-hak negara-negara kecil seperti Malaysia, negara-negara Islam, Negara-negara Membangun dan Pertubuhan Negara-Negara Selatan-Selatan. Di bawah Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, Malaysia menjadi salah satu ekonomi yang paling hebat di Asia Tenggara, hasil daripada pertumbuhan industri dan kestabilan politik sepanjang pemerintahannya. Malangnya hari ini, Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang terendah di Asia Tenggara. Dengan kadar nilai mata wang yang menjunam, kemasukan pelaburan asing [FDI] yang mengecut ke negara ini, kelemahan kemakmuran ekonomi masa depan negara, ditambah pula dengan ketidaktentuan masa depan politik, Malaysia berdepan dengan kegagalan. Tidak syak lagi, apa yang Tun Mahathir lakukan adalah lebih kepada melindungi negara kita daripada risiko terjerumus ke dalam krisis yang lebih menakutkan.
Saya bersetuju dengan Tun Mahathir supaya DS Najib meletak jawatan.

Sebagai warganegara Malaysia, Tun Mahathir menjalankan hak Kebebasan Bersuara seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia Perkara 10 Fasal 1, dan dalam Fasal (2), (3) dan (4), tertakluk kepada sekatan yang dikenakan oleh mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan keselamatan Persekutuan; yang menyatakan bahawa setiap warganegara berhak kepada kebebasan bercakap dan bersuara. Jelas sekali, Tun Mahathir tidak menyebabkan kesan dan risiko keselamatan Malaysia apabila dia menulis dan menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap kelemahan dan salah laku DS Najib. Tun Mahathir tidak menyinggung mana-mana fasal berkenaan Akta Hasutan 1948, kerana kebimbangan beliau adalah berkaitan dengan perbuatan salah DS Najib, sebagai Perdana Menteri Malaysia - TIDAK kepada YDP Agong atau Kerajaan Malaysia. Dalam semua tulisan-tulisannya, beliau tidak sama sekali menimbulkan kebencian atau penghinaan atau membangkitkan rasa tidak puas hati terhadap YDP Agong atau Kerajaan Malaysia. Sebagai warga yang bertanggungjawab yang cintakan negaranya dan mempunyai berdekad berpengalaman dalam mentadbir negara ini, apa yang Tun Mahathir lakukan bukan berkaitan untuk menumbangkan kerajaan tetapi bertujuan meletakkan Malaysia kembali seperti sebelumnya, sebuah negara yang hebat.
Walau pun beliau menerima tekanan, Tun Mahathir terus mengkritik DS Najib yang telah menyalahgunakan kedudukan dan mencemar demokrasi dalam negara ini.

Akibatnya, anaknya, Mukhriz menjadi mangsa dalam perang terbuka antara Tun Mahathir dan Perdana Menteri sekarang. Penyingkiran Mukhriz daripada jawatan MB Kedah dikatakan sebagai noktah kepada warisan kuasa Mahathir. TIDAK BENAR! Perletakkan jawatan Mukhriz sebagai MB Kedah dan penolakan terbuka tawaran sebagai jawatan Timbalan Menteri, adalah mencerminkan sifat integriti dan pendirian tanpa kompromi Mukhriz terhadap rasuah. Ternyata beliau seorang pemimpin yang baik yang sukar ditemui di Malaysia, sekarang. Tidak syak lagi, Mukhriz disokong oleh rakyat di seluruh negara.

Jika Tun Mahathir adalah harimau tua yang tercedera, Mukhriz adalah singa muda yang bersedia untuk mengaum dan melompat dalam perjuangan dan mengapai kejayaan beliau untuk memimpin tentera dan penyokongnya.

Beliau adalah bintang yang sedang bersinar dan menjadi singa yang mengaum umpama  Alexander the Great untuk membawa legasi Tun Mahathir ke hadapan. Seperti Alexander the Great sendiri yang pernah berkata "Aku tidak takut tentera singa yang diketuai oleh seekor kambing; Aku takut kepada tentera biri-biri yang diketuai oleh seekor singa"

Bersedialah dan takutlah. Takutlah kepada SINGA berkenaan!
Malaysia memerlukan seorang Perdana Menteri yang baru dan saya percaya Mukhriz adalah Perdana Menteri masa depan Malaysia!

Artikel ini ditujukan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, idola dan pemimpin kesayangan saya.